Mine erfaringer med Ballingslöv Abt Køkkenet København.

Det er en meget lang historie, der går helt tilbage til oktober 2007, da firmaet leverede/opsatte mit køkken 1. gang.

Det er nu 1,5 år siden og med mange mellemliggende fejl-/mangellister, som er for omfattende at komme ind på her, vil jeg kort ridse følgende 3 punkter op.

1. Abt’s montør er sjusket og tangerer mod klamphuggeri på visse områder.

2. Abt Køkkenet København, Enkeltmandsvirksomhed, CVR-nr 19850633, har ufine forretnings metoder.

3. Ballingslöv køkken som Abt er forhandler af, er ikke af særlig høj standard.

Forklaring på ovenstående, kan i store træk forklares med følgende alvorlige hovedpunkter:

1. Flere låger/sider/dele er udskiftet løbende, da de er ridset af montør under opsætningen. Der er eksempler på at den samme del, man har ventet på i 8 uger efter reklamation, igen er ridset af montør. Igen ventetid på 8 uger.

2. Dele af køkken, dvs. låger, stuklister mm har efterfølgende været til deres lokale maler, da de ikke havde samme farvenuance som andre elementer i køkkenet. Med andre ord, levering er sket med forskellige farver på visse dele. Forklaringen jeg fik, er at Ballingslöv får elementerne fra forskellige fabrikker. Denne oplysning fik jeg ikke inden køb, men derimod at alle dele kom fra samme fabrik og samme produktion, så man var sikker på farven er 100 % ens. Status nu er, at der er flere forskellige nuancer inden for hvid i køkkenet!

3. Under forhandling får man ikke udleveret et udspecificeret tilbud, men en totalpris. Udspecificeringen kommer først, når man har skrevet under på købet. Derefter fandt jeg ud af at mange priser var skruet 20 % op, i forhold til deres officielle prisliste, som sælgeren udleverede til mig.

4. Emhætte-kassen, som de var 6 mdr. om at levere, da den 1. var konstrueret forkert, er stadig behæftet med ridser, revner og skruegennemslag. De nægter at gøre mere ved det og har skrevet per mail, at mod et mindre prisnedslag, må jeg selv sørge for at få den omlakeret!

Status pt. er at jeg holder 20.000 kr. tilbage, indtil fejl er rettet.

Dette har de svaret tilbage med, ved at efterfakturere ca. 12.000 kr., som er den rabat jeg fik ved købet, som jo i realiteten ikke er en rabat, da de jo havde skruet priserne op i forhold til listeprisen, se pkt. 3.
Begrundelsen for efter faktureringen er, at betalingsfristen ikke er overholdt. Men man betaler jo ikke for en levering/vare der ikke er færdig og behæftet med fejl.

M.h.t. punkt 3 har jeg draget henvendelse til hovedkontoret for Ballingslöv i Danmark, men har fået et afvisende svar.

Efter at ha’ erfaret den dårlige montering, fejlfarver på elementer samt en smart sælger, er Abt/Ballingslöv helt sikkert den køkkenbutik, jeg sidst sætter mine ben i næste gang.

Kvaliteten må man hermed erkende, ligger i den lave ende i køkkenbranchen, men med priser i mellemklassen!